2007/07/12

Relatiile cu Romania

Subiectul relatiilor moldo-romane este unul foarte discutat in ultimul timp aici la Chisinau. Din pacate de cele mai multe ori lumea se imparte in doua tabere: pro-romana si anti romana. Primii nu accepta nici o critica la adresa Romaniei, ceilalti in toate problemele Moldovei gasesc vina Romaniei.

Un diplomat european imi spunea la capitolul asta ca Moldova si Romania seamana cu doi adolescenti care incearca sa-si etaleze forta unul in fata altuia , in momentul cind situatia nu o cere. De multe ori europenii se mira de aceasta relatie care in loc sa fie una foarte buna este una foarte proasta nu ca cea polono-ucraineana, iar problemele si declaratiile sunt de multe ori superficiale. SI aici intra si declaratiile lui Basescu din iulie anul trecut cu intrarea impreuna in UE la care functionarii europeni doar au strins din umeri. Sau declaratia lui Morei despre Romania stat agresor, cred ca nici comentata nu trebuie.

La Strasbourg la intilnirea bilaterala cu Scoala Romana cineva din Romania a zis ca a fost la 9 mai la Chisinau si cind a vazut demonstratiile de tip sovietic a realizaat ca societaatea moldoveneasca trebuie educata. Atunci mi-am amintit de cuvintele lui Puskin care spunea ca am multe motive sa nu-mi iubesc tara dar cind au ca cineva din afara o critica ma supar ( sorry pentru traducerea neexacta). Cit n-ar parea de straniu dar relatia Romania-Moldova seamana cu Moldova-Transnistria, unde noi suntem in rolul romanilor si incercam sa-i invatam, educam, democratizam iar ei ne raspund in termeni duri, ceea ce facem si noi in raport cu romanii.

Ii spuneam cuiva ca eu as intelege reactia moldoveneasca daca ea ar fi in raport cu toti, dar asa cu romanii suntem bravi eroi iar cu rusii "noi nu calculam pierderile" (Vladimir Voronin, RIA Novosti). Mi-a raspuns ca suntem plini de complexe si reactia noastra fata de Romania este una lasa.

Hm... Sa fie asa?

2 comentarii:

Oleg Cristal spunea...

Pacat ca ai nostri au fost pregatiti relativ. La astfel de evenimente trebuie sa mergi cu lectiile facute foarte bine acasa. Ca sa tii piept unor astfel de Martinovi sau Guzun. Ei stiu a manipula realitatea. Iar noi nici realitatea nu o putem explica bine.

Anonim spunea...

de ce nu:)